Activiteit Forums Vragen bij Chirurgie Cursussen Dilatatie of torsie

  • Geert Paes

    Beheerder
    7 november 2022 at 22:19

    Goede vraag, Kim!

    Wanneer je de typische dubbel bubbel of popeye arm ziet waarbij er duidelijk een gedilateerde maag is + een stuk weke delen tussen het corpus van de maag en de pylorus (ook wel omschreven als compartimentalisatie van de maag) dan weet je dat het om een volvulus gaat. Ik weet echter niet of dit bij ALLE maagtorsies aanwezig is. Ik heb daarom je vraag ook nog even aan Joachim Proot voorgelegd. Wordt vervolgd 😉

  • Geert Paes

    Beheerder
    21 december 2022 at 23:23

    He Kim,

    Sorry voor de vertraging in antwoord. Ik heb met Joachim Proot en een radioloog gesproken ivm je vraag. Het was heel duidelijk een heel moeilijke vraag 😉 en het antwoord is: nee, je kan obv een RX abdomen NIET met 100% zekerheid zeggen of het een torsie of een dilatatie is. Bij een popeye arm is een torsie zeker veel meer waarschijnlijk, maar het kan in theorie nog steeds om een dilatatie gaan. Bovendien heeft niet elke torsie heeft een duidelijke popeye arm.

    Helaas dus 😉

    Geert

    • Kim Broes

      Gebruiker
      22 december 2022 at 08:35

      Dag Geert,

      Dus na stabilisatie kan je eigenlijk niet anders dan te gaan opereren. Al was het maar om torsie/dilatatie te bevestigen.

      Merci!

  • Geert Paes

    Beheerder
    22 december 2022 at 19:55

    Dat klopt, Kim.

    In sommige gevallen zal je maag door decompressie weer terug in de normale positie vallen (er is dan dus geen torsie meer), maar zelfs in deze gevallen is chirurgie aangeraden om alles te exploreren en uiteraard ook op een gastropexie te doen.

Log in om te reageren.

Begin van Discussie
0 van 0 antwoorden Juni 2018
Nu