• Geert Paes

    Beheerder
    4 september 2021 at 02:27

    Heel lastig dergelijke gevalletjes. Dat akn echt een beetje zoeken zijn naar een speld in een hooiberg.

    Ik denk dat het belangrijk wordt om echt het onderscheid te maken tussen FUO of toch mogelijks iets anders (chronische maagdarmprobleem), want de opwerking gaat volledig anders zijn.

    Volgen deze mensen de temperatuur thuis op? Heeft deze hond persisterend koorts (of toch gedurende de week het grotendeel van de tijd significante koorts –> zeker als hij regelmatig boven 39.5C gaat, wijst dat toch echt wel op koortspieken)? Als dit het geval is, zou ik hem verder gaan opwerken voor FUO. Jullie hebben al heel wat gedaan en helaas springt er niets echt in het oog.

    Hoe lang heeft deze hond de antibiotica en NSAID gehad? En was de hond hier volledig beter mee of maar een beetje beter?

    Zeker zijn dat er op klinisch onderzoek niets gemist wordt: ook eens drukken op de lange beenderen, op de metafyses, maar ook eens drukken op de spieren, gewrichten eens goed manipuleren, overal op rug drukken etc. Als lymfeknopen ook maar ietwat prominent zijn, deze aanprikken. Komt er echt uit dat lichamelijk onderzoek helemaal niets naar voor dan is het uiteraard enorm moeilijk. Idealiter zou ik dan toch aanraden van de gewrichten te gaan aanprikken (ellebogen, knieen, tarsi en carpi) en celtelling en cytologie op vocht laten doen. Ook zou ik dan aanraden (zeker als de temperatuur boven 40C gaat) om een bloedcultuur te laten doen. Ik zou in dat geval ook echo cardio laten doen (om toch met zekerheid een endocarditis uit te sluiten) en ik zou de hond ook gaan testen voor Bartonella (serologie en PCR). Hou hierbij rekening dat Bartonella testen vaak vals negatieve resultaten geven, dus een negatief resultaat sluit deze infectie helaas niet uit.

    Indien nog niet gedaan, zou ik ook nog een algemeen urineonderzoek doen om te zien of hij iets van proteinurie heeft.

    Lijkt het toch eerder dat deze hond niet zo n hoge koorts ontwikkelt en het merendeel van de tijd een normale temperatuur heeft en dat zijn klachten voornamelijk verminderde eetlust zijn met dat af en toe eens braken en slappere ontlasting dan zou ik eerder gaan focussen op het maagdarmstelsel.

    Ik zou sowieso bij deze hond een ontlastingsonderzoek doen en testen op parasieten, inclusief Giardia en ik zou de hond ongeacht van het ontlastingsonderzoek (vooral omdat Giardia vals negatief kan zijn) behandelen met een kuur fenbendazole 50 mg/kg 1x/dag 5 dagen wel, 10 dagen niet en dan weer 5 dagen wel en een breedspectrum ontwormer. Bij zo`n jonge hond met een eosinofilie kan er altijd een parasitaire infectie aanwezig zijn (al denk ik niet dat dit alle klachten bij deze hond zal kunnen verklaren).

    Ik zou dan ook (vooral gezien de eosinofilie, jonge leeftijd, vage klachten) een basaal cortisol laten doen om atypische addison uit te sluiten.

    Eventueel ook specPLI of DGGR lipase om mogelijke pancreatitis uit te sluiten.

    En als daar allemaal niets uit komt dan een eliminatiedieet proberen.

    Goed met de mensen bespreken dat dit moeilijke gevalletjes zijn en dat het niet altijd onmiddellijk duidelijk is wat er aan de hand is. En dat elke negatieve test ons toch ook weer meer info geeft en dus geen weggegooid geld is. Veel succes ermee!!

    Geert Paes

    DVM, Dip ECVIM-ca