Oeps! U heeft geen toestemming om deze pagina te bekijken! Zorg ervoor dat u bent ingelogd en probeer het opnieuw, of neem contact op met de ondersteuning.
Ik wil hier eerst heel duidelijk zeggen dat het bij deze kat ging om een fijne naaldaspiraat en geen nierbiopt. Tussen beiden is er namelijk een groot verschil 😉 Het nemen van een fijne naaldaspiraat van een nier is qua techniek bijna hetzelfde alsof je een fijne naaldaspiraat van een lymfeknoop of een huidknobbeltje neemt. Het verschil is dat we het steeds echo begeleid gaan doen en dat het heel belangrijk is dat het dier heel stil blijft liggen (ik zorgt meestal dat de dieren gesedeerd zijn wanneer ik dit doe). Eenmaal het dier goed gesedeerd is dan breng je met de echo de nier in beeld. Je ontsmet de huid goed met alcohol en vervolgens kan je een naaldje (ik neem meestal een blauw naaldje van zo`n 2 cm of 1.5 inch lang) doorheen de huid in de nier prikken (belangrijk dat je met de echo goed blijft kijken waar je het naaldje in de nier prikt). Je doet dan een beetje hetzelfde als wanneer je een aspiraat van een lymfeknoop neemt: m.a.w. je beweegt het naaldje een paar keer in een paar richtingen en trekt het dan terug naar buiten. Je neemt dan een leeg spuitje en spuit het materiaal uit je naald op een draaggglaasje en strijkt dit uit. Soms neem ik een paar aspiraten waarbij ik het spuitje op de naald aansluit en een paar keer aspireer (zoals we typisch ook doen wanneer we een aspiraat van de lymfeknoop nemen). Maar dit leidt vaak tot te veel bloedbijmenging, dus gewoon prikken (zonder aspireren) geeft vaak betere stalen. De uitstrijkjes kan je vervolgens gewoon in een doosje opsturen naar het labo (om het even welk labo waar ze cytologie doen, dus bv. AML, Velab, Idexx, ..).
Ik neem alleen maar fijne naaldaspiraten van de nieren wanneer ik lymfoma wil uitsluiten (dus wanneer ik typisch grote hyperechogene nieren zie). Voor andere zaken (chronische of acute nierziekte) zijn fijne naaldaspiraten helemaal niet nuttig en zijn in deze gevallen dus zeker niet aan te raden.
Geert
Report
There was a problem reporting this post.
Blokkeer een Lid?
Please confirm you want to block this member.
Je zult niet langer in staat zijn:
See blocked member's posts
Mention this member in posts
Nodig deze gebruiker uit in groepen.
Message this member
Voeg dit lid toe als connectie
Please note: Deze actie zal ook dit lid verwijderen uit je connecties en een rapport sturen naar de site admin.
Please allow a few minutes for this process to complete.