Activiteit › Forums › Vragen Cursus: De uitdagingen van de ziekte van Cushing bij de hond: diagnose, behandeling en opvolging › Symptomen van Addison, maar tests wijzen richting Cushing › Reply To: Symptomen van Addison, maar tests wijzen richting Cushing
He Charlotte,
Ik sluit me volledig aan bij Gaelle haar plan! Ik denk dat zij de nagel op de kop slaat wat betreft de volgende stappen voor deze hond.
Het is inderdaad zeer belangrijk om te weten of de hond prednisolone kreeg op het moment van de ACTH stim. Wanneer exact werd deze test uitgevoerd? Kreeg de hond toen nog prednisolone of was die stopgezet (in in dit geval: hoe lang was hij al stopgezet?). Met die info kunnen we misschien al weten of je addison kan uitsluiten (bv. als de hond al een maand geen prednisolone kreeg op moment van de ACTH stim dan zal hij met deze waarden zeker geen addison hebben, maar als hij nog prednisolone kreeg op moment van de ACTH stim, dan kunnen we addison uiteraard nog niet uitsluiten).
Verder, wat je vraag betreft over hoe lang je moet wachten na het geven van corticosteroiden vooraleer je betrouwbaar een LDDST kan doen. Dit is een moeilijke vraag en er is geen eenduidig antwoord. Dit omdat het ook afhangt van hoe lang de hond corticosteroiden heeft gekregen, hoe hoog de dosis was etc. Als hij het echt aan een behoorlijke dosis heeft gekregen en/of gedurende een lange tijd dan moet je minstens 4 weken wachten (ik zou dan zelfs nog een beetje langer wachten, bv. 6 weken).
Nu moet ik hierbij wel ook even zeggen dat deze hond absoluut geen klinisch beeld heeft van hyperadrenocorticisme. Het enige dat er misschien bij past is de dunnere vacht. Verder lijkt er ook op bloedonderzoek en urineonderzoek totaal geen aanwijzing voor te zijn (geen gestegen ALP, geen verlaagd USG). Bovendien doet deze hond het slecht op vetoryl. Verder is het ook een vrij jonge hond (niet de typische leeftijd voor cushing). Met de combinatie van al deze zaken, ben ik vrij zeker dat deze hond geen cushing heeft. Kijk ook even naar dit protocol: Cushing – model ter inschatting van waarschijnlijkheid dat de hond cushing heeft – Online Vet Training
Ik zou in dit geval dus misschien beslissen om op dit moment geen geld meer te spenderen aan verdere cushing testen, maar eerder in te zetten op de rest: zeker zijn dat de hond geen atypische addison heeft, echo abdomen en als je zeker bent dat parasitaire infecties zijn uitgesloten en dat er lang genoeg (en vooral STRIKT GENOEG) een hypoallergeen dieet gegeven werd dan overgaan tot het nemen van biopten van het maagdarmkanaal. Bijkomend zou ik bij dit dier ook nog aanraden om vitamine B12 en foliumzuur te bepalen en ter volledigheid zou ik ook een TLI doen (hond moet minstens 12 uur nuchter zijn). Kijk ook even naar dit protocol: Chronische maagdarmklachten hond en kat DIAGNOSTISCH STAPPENPLAN – Online Vet Training
Is de eigenaar niet gemotiveerd om al deze diagnostische testen te laten doen en indien je hebt gezien dat deze hond het wel beter deed met de prednicortone dan is de vraag: hebben jullie de prednicortone hoog genoeg en lang genoeg gegeven? Als hij het daar echt goed mee deed dan zou je ook even terug het immunosuppressief protocol kunnen bekijken. Ik doe voor de meeste steroid responsieve enteropathien het volgende: hypoallergeen dieet (RC anallergenic heeft mijn voorkeur) + prednisolone aan 2 mg/kg/dag voor 1 maand + grondige ontworming (en evt kuur fenbendazole). Doen ze het daar goed mee dan bouw ik de prednisolone elke maand af met zo`n 20%. Zeer traag dus. Heeft de hond te veel neveneffecten van de cortico s dan kan je proberen met budesonide of een combi van prednisolone met bv. azathioprine of een ander immunosuppressivum.
Veel succes ermee!
Geert
There was a problem reporting this post.
Please confirm you want to block this member.
Je zult niet langer in staat zijn:
Please note: Deze actie zal ook dit lid verwijderen uit je connecties en een rapport sturen naar de site admin. Please allow a few minutes for this process to complete.