Oeps! U heeft geen toestemming om deze pagina te bekijken! Zorg ervoor dat u bent ingelogd en probeer het opnieuw, of neem contact op met de ondersteuning.
Ik denk dat het zeker mogelijk is dat dit toch een katje met immuungemedieerde hemolytische anemie (IMHA) betreft. We zien wel vaker bij katten dat die niet regeneratief is, dus het feit dat hij niet regeneratief is, sluit het zeker niet uit voor me. Maar het zou wel fijn zijn als je toch wat meer zekerheid hebt over of dit al dan niet IMHA is. Op het uitstrijkje zie je geen sferocyten (zien we ook wel vaker bij katten). Ik zou nog aanraden om bij deze kat een osmotische fragiliteitstest, autoagglutinatietest en coombs test te doen (zie onder protocollen – diagnose van IMHA – voor uitleg over hoe je al deze testen kan doen). De cortico s kunnen natuurlijk wel je resultaten beinvloeden, dus je moet er rekening mee houden dat als de testen negatief zijn dat het om een vals negatief resultaat gaat.
Andere oorzaken voor hyperbiliribunemie lijken minder waarschijnlijk bij deze kat aangezien er op echo niet duidelijke sprake is van extrahepatische galobstructie en de leverwaarden (ALT, AST, GGT) allemaal normaal zijn. Heel goed dat je toch cytologie van de gal en een galcultuur hebt gedaan! Met 100% zekerheid zou ik een neutrofiele cholangitis niet durven uitsluiten bij deze kat. De galcultuur is wel vaker vals negatief (zeker als de kat al antibiotica gekregen heeft). Maar die uitgesproken anemie is niet iets dat je zou verwachten bij een neutrofiele cholangitis (tenzij hij natuurlijk een secundaire IMHA heeft gedaan secundair aan een cholangitis). En ook de splenectomie is niet iets dat we erbij verwachten, maar dat we natuurlijk wel kunnen zien bij IMHA.
Verder is mycoplasma hemofelis ook nog iets om aan te denken bij een kat die je verdenkt van hemolytische anemie. Aangezien de kat al enrofloxacine heeft gekregen (wat werkt tgo mycoplasma) heeft het geen zin meer om hem daarvoor te testen. In principe zou je met behandeling ook verwachten dat hij beter zou zijn, wat hij niet is, dus mycoplasma lijkt ook minder waarschijnlijk.
Evt ter volledigheid nog RX thorax te doen om te kijken of er daar mogelijk iets afwijkend aanwezig is.
Veel succes ermee! Hou ons op de hoogte!
Report
There was a problem reporting this post.
Blokkeer een Lid?
Please confirm you want to block this member.
Je zult niet langer in staat zijn:
See blocked member's posts
Mention this member in posts
Nodig deze gebruiker uit in groepen.
Message this member
Voeg dit lid toe als connectie
Please note: Deze actie zal ook dit lid verwijderen uit je connecties en een rapport sturen naar de site admin.
Please allow a few minutes for this process to complete.