Oeps! U heeft geen toestemming om deze pagina te bekijken! Zorg ervoor dat u bent ingelogd en probeer het opnieuw, of neem contact op met de ondersteuning.
Ik vind het zeer moeilijk om iets over deze kat te zeggen zonder het volledige bloedonderzoek te zien en te zien hoe uitgesproken de anemie is, stijging van de leverenzymen etc. Want de vraag is of dat bilirubine zo gestegen is tgv hemolyse of tgv van een lever- of galgerelateerd probleem. Gezien het ALT normaal is, zou ik dan eerder denken aan galgerelateerd ipv levergerelateerd. Bij hemolyse verwachten we meestal een behoorlijk uitgesproken daling van de hematocriet (zeker als de kat kanariegeel ziet ;-)). Is de hematocriet maar mild gedaald, terwijl de kat echt icterus heeft, dan is het meer waarschijnlijk dat de hyperbilirubinemie niet het gevolg is van hemolyse maar eerder van een galgerelateerd probleem. FIP blijft uiteraard ook altijd een mogelijkheid bij hyperbilirubinemie.
Een portosystemische shunt lijkt me weinig waarschijnlijk met dit klinisch beeld. De leeftijd van de kat past er niet zo bij en we zien ook niet typisch hyperbilirubinemie bij katjes met een shunt. Gezien de stijging van ALP, GGT en de galzuren denk ik dat je zeker een galobstructie gaat moeten uitsluiten. Het kan zeker om een cholangitis of cholangiohepatitis gaan. En een pancreatitis kan uiteraard ook, dus je vervolgstappen van echo abdomen en PLI zijn heel goed!
Als de anemie echt uitgesproken is en je denkt aan mogelijke hemolyse dan zou ik zeker bijkomend ook aanraden om een osmotische resistentietest, autoagglutinatietest, coombs test, bloeduitstrijkje te doen (zie onder protocollen – diagnose van IMHA bij kat en hond). Verder zou ik in dit geval zeker ook een PCR voor mycoplasma doen. En gezien het verhaal van Aruba zou ik ook serologie en PCR voor Babesia doen.
Ter volledigheid zou ik ook testen voor FIV en FeLV en een urineonderzoek doen.
Veel succes ermee!!
Report
There was a problem reporting this post.
Blokkeer een Lid?
Please confirm you want to block this member.
Je zult niet langer in staat zijn:
See blocked member's posts
Mention this member in posts
Nodig deze gebruiker uit in groepen.
Message this member
Voeg dit lid toe als connectie
Please note: Deze actie zal ook dit lid verwijderen uit je connecties en een rapport sturen naar de site admin.
Please allow a few minutes for this process to complete.