Oeps! U heeft geen toestemming om deze pagina te bekijken! Zorg ervoor dat u bent ingelogd en probeer het opnieuw, of neem contact op met de ondersteuning.
Ik zou deze hond onmiddellijk testen voor de ziekte van addison.
De leeftijd, de lymfocytose, de normale hematocriet ondanks dehydratatie, de elektrolytafwijkingen en gestegen nierwaarden passen allemaal bij een mogelijke addison. Ik zou onmiddellijk een ACTH stimulatietest doen om te kijken of het addison is.
Acute nierinsufficientie zou ook de sterk gestegen nierwaarden en elektrolytafwijkingen kunnen geven, maar dan zou je verwachten dat zijn USG lager dan 1.030 is, dus het feit dat zijn USG 1.030 is, maakt dit voor mij een stuk minder waarschijnlijk.
Hoe doet deze hond het ondertussen? Als het een addison betreft dan zien we vaak dat die al heel sterk opknappen met infuus alleen omdat dit zorgt voor een correctie van de hydratatie en/of hypovolemie en de elektrolytafwijkingen. Met zo n hyperkalemie moet je wel echt heel voorzichtig zijn, want met een kalium van 9 kunnen ze sterke ECG afwijkingen krijgen en acuut sterven. Met een kalium van 9 start ik ze altijd op glucose, mogelijk in combinatie met een kortwerkend insuline (als de glucose alleen niet voldoende is. Kijk even naar de cursus over de ziekte van addison ivm hoe je hyperkalemie kan behandelen. En dan goed het ECG blijven opvolgen!
Qua infuus ben je met deze hond (gezien de elektrolytafwijkingen) inderdaad het beste met NaCl 0.9%, omdat dit zeer weinig kalium bevat en omdat het meer Na en Cl bevat dan Hartmann. Als je geen NaCl 0.9% hebt dan kan je ook Hartmann geven, maar dat is iets minder geschikt in dit geval. Ivm infuustherapie bij addison verwijs ik ook graag naar de cursus over addison.
Bij pancreatitis verwacht je deze elektrolytafwijkingen niet, tenzij ze een acute nierinsufficientie hebben ontwikkeld.
Laat je even weten hoe het is afgelopen met deze hond? Dan kunnen we er allemaal uit leren 🙂
Veel succes ermee, Celia!
Geert
Report
There was a problem reporting this post.
Blokkeer een Lid?
Please confirm you want to block this member.
Je zult niet langer in staat zijn:
See blocked member's posts
Mention this member in posts
Nodig deze gebruiker uit in groepen.
Message this member
Voeg dit lid toe als connectie
Please note: Deze actie zal ook dit lid verwijderen uit je connecties en een rapport sturen naar de site admin.
Please allow a few minutes for this process to complete.